Finns det ett liv efter döden?

En fråga som vi ställt oss i alla tider. Förr var människor mycket troende oavsätt religion. Vi har alltid vänt oss till någon form av överlägsen varelse som vi trott skapat oss. Under grekernas tid hade de ett antal olika gudar där var och en hade sin roll i olika ämnen som vi slåss om i livet. Under medeltiden kom kristendommen upp och den gamla ron försvan, ungefär samtidigt kom islam etc. Det har alltid varit ett evigt sökande efter frågor om vad meningen med livet och vad som händer efter döden. Att jag tar upp det här ämnet är just för att jag hörde en person som är ateist som pratade om hur tom denne kände sig efter att ha forskat om just religioner. Det som mest tog min uppmärksamhet var at denne nämnde då att det självklara var att vara ateist just för honom. Anledningen till att han var ateist enligt han själv var just att han var född i Sverige och inte fått någon religion från hans förädrar. Sedan beskrev han hur detta fick han att tänka på döden och vad som hände då. Han sa också att han förmodligen kommer hitta en tro någon gång i hans liv just för att det känndes onödigt att leva för inget.

Jag har diskuterat religionfrågor fram och tillbaka med olika människor med olika bakgrunder och tro även med ateister och det som farsinerar mig och gör mig fundersam är varför ateister som inte tror på något endå gifter sig i kyrkan, varför människor utan någon som helst tro begraver sina döda och besöker dess gravar trotts att de tror att allt har slutat? Finns det någon slags hopp i allafall i dessa atiester om något bättre efter dödedn? Att jag skriver dessa ateister är just för att jag själv är troende. Jag måste tro att det finns en mening med att jag lever och att jag har någon slags uppgift, att jag är en del av ett stort pussel och att utan mig så är den inte fullbordad. Om jag inte trodde det skulle jag lika gärna kunna lägga mig på vägkanten och dö. Om det finns ett liv efter döden kan enbart en död svara på, eller en människa som varit död och sen återupplevt. Endel människor sägs ha hafft en nära döden upplevelse och utrycker att de sätt fina saker mycket få människor har utryckt sig negativt om deras nära döden upplevelse. Att detta är en fråga många ställer är inte så konstigt vi människor måste på nått sätt få en bekräftelse att våra agerande faktist kan få ett pris. Jag tror faktist på något bättre...


En rolig sak som jag kom att tänka på många som inte tror på gud men som är nära döden ropar ofta ut varför gud eller hjälp mig gud. Jag ställer mig bara en fråga om ni inte tror på att gud existerar varför be gud om hjälp när det är kört?

Jag vill absolut inte kränka någon med mitt inlägg, det är enbart småfunderingar och vill även påpeka att jag inte går i kyrkan eller något sånt men jag tror inte att allt bara är, vetenskapen har kommit långt med en massa forskning och enligt undersökningar så tror även vetenskapsmän och forskare på något mer en bara fakta ganska konstigt det men samtidigt förståndligt...


Vad tror ni??


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0